Raggmunk/Råraka

Jag är inte så förtjust i vanliga pannkakor men äter gärna andra varianter av smeten
 

Det här är en variant på Raggmunk/Rårakor

 

 
 
 

Jag använder ca. 1 Ägg per person och anpassar resten efter det

 

- 2 Ägg

- 4dl Mjölk

- 2dl Mjöl (ev. mer, beroende på hur tjock man vill ha eller hur vattnig potatisen är)

- 4 stora Potatisar

- 2 Gul lökar

- Salt, Italiensk salladskrydda, Svart eller Vitpeppar

 

Jag vispar äggen och tillsätter sen mjölken, sen häller jag i kryddorna och sist mjölet, som jag vispar i lite i taget tills det blir en fin och slät konsistens (jag använder alltid en ballongvisp i bunke och vanlig visp i kastrull, för att annars når man inte ända ner i botten/kanterna)

smeten ska vara tjock för annars blir den för lös när den rivna potatisen vänds i (om man inte använder en väldigt torr potatis) sen tillsätter jag skivor av löken.

jag brukar hälla i lite olja i smeten, det gör så dom inte bränns lika lätt

sen steker man lite mindre än 1dl smet i margarin/smör i en stekpanna på medelhög till hög värme (4-5an) ca. 2-3 minuter per sida

 

 

Vi hade knaperstekt bacon och Creme Fraiche med Pepparrot till

och såklart grönsaker!

 

 

LYCKA TILL!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweetfood.blogg.se

Kommer lägga upp bilder och text om när jag bakar och lagar mat hemma inget avancerat men lite tips och trix och god mat och bak!

RSS 2.0